[:se]Den linjära ekonomins laddsladdar[:]

[:se]Många av de tillbehörsprodukter som vi använder som möjliggör vår mobila kommunikation med smarta mobiler som laddare , laddsladdar och headset får ofta en kort livslängd. Delvis kanske det beror på att vi använder  produkterna på ett intensivt sätt eller det bara är olyckliga omständigheter som orsakar haverier. Tåx som den gången då jag allt för bråttom hoppade ur bilen och headsetsladden fastnade i handbromsen och det plötsligt bara var en hörlur kvar.

Men när det gäller laddsladdar tycker jag mig se ett tydligt mönster av en design för ett linjärt och planerat åldrande. En gång i tiden trodde jag att Apples original laddsladdar var av en bra kvalité men efter att ha försökt reklamera några stycken insåg jag att Apple satt i system att vägra alla former av reklamationer av kringutrustning. Det blev ett otroligt tjafsade och till slut började jag köpa billiga laddsladdar hos Kjell & Co, Teknikmagasinet mfl. Sladdarna var billiga och dessutom mycket billigare än original produkterna. De höll kortare tid än originalen och de gick alltid att reklamera.

Efter ett tag lärde jag mig hur sladdarna kunde funka längre utan att gå sönder genom att försiktigt dra ur, men för mina tonåringars hantering fanns ingen pardon. Individuella sladdar till respektive barn hjälpt inte heller då de sladdar som funkade blev eftertraktade hemma och inget ansvar utkrävdes.

Efter år av sladdhaverier hittade jag en ihopsamlad hög hemma med ett 10 tal laddsladdar där inga fungerade. Jag försökte ta isär en för att se om det gick att laga men insåg snabbt att kontaktanslutningarna satt så tätt så att en ny lödning oftast överbryggade flera och det blev en gegga av lödtenn. Efter att ha försökt laga 4 sladdar insåg jag att i alla fallen hade röd och grön kabel lossat från fästsockeln.

Frågan är om detta bara är en tillfällighet och min reflektion är att det snarare är resultatet av ett effektivt samspel mellan en affärs och designlogik.

En attraktiv intresseväckande design som fångar mitt intresse i butiken och med ett attraktivt pris är min betalningsvilja tillräcklig och reflexen att dra fram plånboken sker. Med motiveringen att, den här sladden håller säkert längre, producenten måste väl har utvecklat produkten!

Men historien upprepar sig ofelbart och efter en månad ligger den glappande sladden i högen av icke fungerade prylar och väntar på sista vilan i elektronikåtervinningen. Känns det bekant? är det en tillfällighet? är vår familj unika? Hur länge skall det fortsätta?

linjära-laddsladdar

 

 

 

 

 

 

Laddsladdskonspirationen, hos alla fyra har grön och röd anslutning lossnat
dålig design eller ett medvetet planerat åldrande med ett pris som gör mig som konsument obenägen att reklamera. Resultat produkter som kasseras i förtid.

 [:]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *