[:se]Elbilar = minskade reparationskostnader[:]

[:se]I Norge rapporteras det om att bilverkstäderna får mindre att göra i takt med att antalet elbilar ökar. De sägs att antalet norska elbilar är mer än 50000 st, att jämföra med de knapp 10000 som rullar i Sverige. Att elbilar är betydligt dyrare i inköp är en stor barriär i Sverige men räknar man på  livscykelkostnaden kan de konkurrera med fossilbilar genom de låga driftskostnaderna på ca 2kr /mil. Men även service och reparationskostnaderna kan påverka till elbilens fördel. Tesla Club Sweden  gör en intressant jämförelse[1] mellan antalet delar i en modern optimerad förbränningsmotor med mer än 100 rörliga delar och elmotorns enda rörliga del. Det blir lätt uppenbart att många potentiella motor och drivline-problem försvinner med en eldrivlina. Samtidigt kan naturligtvis kostnaderna bli mycket höga om ett batteripack havererar eller elmotorn brinner upp.

[1] http://teslaclubsweden.se/prisvinnande-motorer/[:]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *